We all see the world, we see it's sad and hopeless. So what if we saw it upside down

Shaقلوب

تاج وداير على الخلايق... وكل مدون مسيرة يتدبس

Tuesday, July 31, 2007 by Sha2loob


اصطبحنا وصبح الملك لله , تدبيسه هواللي بنعمله في الناس هيطلع علينا

ده أول تاج أجاوبه. بس المره الجاية هكون أنا اللي عامله نياهاهاهاهاهاها

يلا افرحوا فيا دلوقتي لكن الأيام دول ماشي يلي في بالي, وربنا يسامحك عاااااااااااا


اسم مدونتك؟

موجود فوق بس علشان خاطر عيونك اسمها شألوب النطق المصري لشقلوب

لماذا اخترته ..وماهي نيتك من وراء اختياره؟

مافيش حد بيختار اسمه. وأنا فكرت في الأسم وبعدين دورتله على استخدام. في الأول كنت عايزها مدونة مواليه للنظام , وتقعد تهلله وبيب بيب نظام طبعاً بأسلوب شقلوب والمعنى في بطني لأني مش شاعر بحاجة اليومين دول. لكن في الآخر قلت شقلوب هتبقى معناها ان أنا بتشقلب من موضوع لموضوع ومن اسلوب لاسلوب براحتي. شقلوب بأه

وبعدين ظهرت شخصية شقلوب الحكيم في دماغي وبقى فيه شقلوب الحكيم الراعي الرسمي لمدونة شقلوب.

هل فكرت في إغلاق مدونتك؟ والسبب؟

هي لسه ابتدت علشان تقفل ده أنا حتى عمال أدور على زباين في كل حته.

صورتك في المدونة ورمزيتها ؟؟

بص عليها في البروفايل وأنا شارح رمزيتها تحتيها على طوووووووووووووووول

لماذا دخلت عالم التدوين من الاساس؟

مزاجي هو حد شريكي. الحقيقة الحقيقة يعني علشان ألاقي حد يقرا اللي أنا بكتبه. ماهو أنا برضه من حقي اني زي ما عمال أقرا للناس انه حد يقرالي, ده طبعاً لو اللي أنا كاتبه يستاهل.

التعليقات بالنسبه لك ,اهميتها؟

ولا تعني لي شيء لأن أنا بكتب لنفسي أساساً بلا بلا بلا. لأ طبعاً دي مهمة جداً كفاية انها بتعرفني ان فيه حد قرالي وعجبه اللي أنا كتبه أو ماعجبوش وليه. غير طبعاً انها وسيلة للتواصل والتعارف وكل الكلام الحمصي ده

احلى بوست كتبته ...ضع اللينك , ثم اذكر لماذا؟

احلى بوست... احلى بوست.... لسه ما كتبتوش وأما أكتبه أوعدكم اني هبطل كتابه الى الأبد.

أفضل بوست قرأته؟ وضع لينكه؟

بصراحة فيه كتير وأنا مشكلتي ان في حاجات كتييير أوي بتعجبني لدرجة اني عمري ما عرفت أجاوب على سؤال من نوعية دي؟

أفضل مدونة قرأتها؟

مممممممم... فيه مدونات حلوة كتير بس الغريب ان مركز أفضل مدونة بيتنازع عليه في رأيي بنتين. مدونة عايزة اتجوز ومدونة طيارة ورق وهم عكس بعض تماماً بس الاتنين في رأيي حلوين جداً

حد قل أدبه فى التعليق إيه رد فعلك؟

هو لسه محصليش الشرف, معرفش فعلاً ممكن أعمل ايه. ممكن ألغي التعليق أو أسيبه ومردش عليه. المشكله اني مابحبش أشتم على الأقل وكل الناس هتسمع وتشوف ثقافتي الرفيعة في المجال ده. أعتق ان لو الشتيمة مش قبيحة أوي ممكن أسيبه في حاله و أقوله الله يسامحك

أسوأ مدونة؟

أي مدونة فيها أي حد بيشتم في أي حد, أو أي شخص. ممكن أقول انه سيء علشان أسباب كذا وكذا لكن أشتم وأقول ده ابن ودي بنت والحوارات دي. معلش يعني مبحبش اللي بينشروا غسيلهم اللي مش نضيف (مشيها اللي مش نضيف) أدام الناس

أسوأ بوست أسوأ مدون...............

اللي بيعمل اللي أنا قلت عليه في اجابة السؤال اللي فوق

هيحصل ايه لإيميلك لما تموت ؟؟

هيتحنط

اديت الباسوورد لحد قبل كده؟

حصل لواحد صاحبي أيام الكلية

كانت إيه طبيعة علاقتك بيه؟

قلتلك صاحبي وزميلي في الكلية

اسمك؟

حسن

المشهور بيه وسط اصحابك؟

حنفي... حسن هو حسن أبوعلي ومش هكمل علشان أنا خلاص رجعت المعزة لصحابها ومبحبش أجيب سيرة حد مش موجود

شخصيتك نوعها إيه؟

سودة وبسوسته جلد طبيعي... معرفش شخصيتي نوعها ايه بس أنا بيتهيألي شقلوب اسم معبر وينفع عنوان كويس لسيرتي الذاتية

السفر بالنسبة لك؟

نفسي أسافر حته أبعد من اسكندرية, بس العين بصيرة واليد قصيرة يا زد أحمد

وقت فراغك بتعمل فيه إيه؟

عادي يعني, نت ولو عندي أفلام كويسة ممكن.. أقعد مع أهلي.. ألعب... وأقرء وأقرء وأقرء ودون وأقرء وأقرء وأقرء ودون وأقرء وأقرء وأقرء ودون وأقرء

المود بتاعك؟

شقلوب

الاكلة المفضلة

قلتلك كل حاجة فيها مفضلة دي مبعرفش أجاوبها بس الكباب وشربة العدس ليهم مكانة خاصة في معدتي

الصفات اللي أخدتها من بابا؟

معرفش

الصفات التي أخدتها من ماما ؟

برضه معرفش

اكتر ست حاجات بكرهها؟

اسرائيل, الغرور, الاستنطاع, الجهل, الادعاء, البذائه

اكتر ست حاجات بحبها؟

مصر, أهلي, أنا, أصحابي, الصداقة الغير مسببة, الحب

الشغل بالنسبة لك؟

محاولة لتحقيق طموحي فاني أعيش وقبل أما أموت أسيب بصمه في الدنيا دي

الانترنت بالنسبه لك؟

جزء من حياتي اليومية

امرره لمين ؟ وحان وقت التدبيس

بما اني ماليش في عالم المدونات غير اتنين أصحابي, وبما ان واحده منهم دبستني فمعلش بأه هدبس التانية يلا يا عاشقة الوطن معلش بأه مافيش غيرك

Filed under having  

0 comments: