We all see the world, we see it's sad and hopeless. So what if we saw it upside down

Shaقلوب

الثورة... النشأة... ولكن..

Wednesday, July 25, 2007 by Sha2loob


يسعدني ويشرفني أنا شقلوب الصغير, أن أكمل حديثي المتواضع عن ثورتنا المصرية البيضاء كما يصر كل من يقدم برنامج عن هذا الانقلاب العسكري الذي حدث في يوم 23 يوليو 1952 , ولكن كيف كانت البداية؟

البداية تعود بنا لعام 1948 حيث حرب فلسطين وقضية الأسلحة الفاسدة. عندما أيقن ضباط الجيش أنه لابد من قيام ثورة على هذه الأوضاع المتردية داخل تلك البلاد. فقام جمال عبد الناصر ومن معه بتكوين اللجنة التأسيسية للضباط الأحرار فور عودتهم من فلسطين.

ده اللي احنا درسناه في كتب التاريخ بتاعة الحكومة, لكن فيه حد ليه رأي تاني بيقول انه (يعني صاحب الرأي) وعبدالناصر فكروا في تنظيم الضباط الأحرار, وقاموا بالفعل بمحاولات لانشائه في منقباد قبل حرب فلسطين بفترة ليست بالقصيرة وقبل تسريحه من الخدمة العسكرية, عرفتوا هو مين؟ ايه ؟ أيوة محمد أنور السادات

وبصرف النظر عن متى أنشيء الضباط الأحرار ومن هو صاحب الفكرة والمؤسس والذي منه, وبصرف النظر برضه عن شوية المنشورات اللي كانت بتطبع باسمهم فان أول ظهور حقيقي ومؤثر للضباط الأحرار كان في انتخابات نادي القضاه التي أجريت قبيل الثورة في عام 1952, حيث تم انتخاب اللواء محمد نجيب كرئيساً لنادي الضباط ضد مرشح القصر الملكي. وبعد هذا بقليل تقوم الثورة ليعلن للعالم أن تنظيم الضباط الأحرار بقيادة اللواء محمد نجيب قد استولى على السلطة.

محمد نجيب. أول مرة نسمع الاسم ده أو يظهر في تاريخ الضباط الأحرار. هو مين؟ جه امتى, وليه هو؟ التاريخ بيقول ان محمد نجيب المصري الأب ومن أم سودانية كان أحد أكفأ ضباط الجيش المصري الذين جمعوا بين الانضباط العسكري وحلاوة المعشر كمدنيين. خدم في السودان لفترة طويلة وكان محبوباً من المصريين والسودانيين على السواء. لذلك تم اختياره ليكون قائداً وأباً روحياً للضباط الأحرار.

يعني الضباط الأحرار هما اللي اختاروا محمد نجيب ليكون قائداً عليهم, بمزاجهم يعني واختاروه علشان كان ضابط برتبة لواء ومحبوب جداً من الناس.

وبعد كده قامت الثورة واللذي منه. طيب ايه اللي حصل بعد الثورة من الضباط الأحرار وقائدهم المعلن وقتها محمد نجيب.

ان شاء الله لسه للموضوع بقية. بعد سماع آرائكم وتصحيحكم لأخطائي

Filed under having  

2 comments:

عاشقة الوطن said...

ازيك ياشقلوب
ايه اخبارك

الثورة قامت وكانت ثورة بجد
بس بجد الى اتظلم فى الموضوع ده محمد نجيب انا اعرف فعلا انه كان الناس كلها بتحبه ومفيش اختلاف عليه ابدا
بس اتظلم جامد ومخدش حقه

كمل باقي موضوع الثورة ياشقلوب ياصغير
تحياااااااتى

Sha2loob said...

عاشقة الوطن
اللي أعرفه انه مافيش ثورة بجد قام بيها الجيش غير ثورة عرابي.
ومع ذلك الناس سموها هوجة عرابي.
ومحمد نجيب الناس كلها هتفتله وحبته في مصر والسودان ومع ذلك اتعزل عن طريق رجال الثورة. يعني حصل انقلاب جوه الانقلاب
هكمل ان شاء الله.